برچسب و دسته از اصلی ترین قسمت های هر سایتی به خصوص برای اشخاصی که با استفاده از سیستم مدیریت محتوا یا همان وردپرس کار می کنند، می باشد و خیلی ها از قابلیت ها و ویژگی های برچسب و دسته برای مطالب و محتواهای تولید شده شان به نحو احسنت استفاده می کنند و به خاطر همین است که وب سایت شان در بهترین رتبه ها و رده های گوگل قرار گرفته است.
قطعاً استفاده صحیح از برچسب یا دسته و نحوه کاربرد آن می تواند تأثیری بزرگ بر سئو وب سایت شما داشته باشد و این موردی است که قرار است در این مقاله به آن بپردازیم و اعلام کنیم که از چه حیثی استفاده صحیح از برچسب و دسته می تواند بر سئو وب سایت تان تأثیر بگذارد.
در استفاده از برچسب و دسته به هیچ عنوان زیاده روی نکنید
تصور نکنید استفاده زیاد از برچسب و دسته برای شما خیلی خوب است و ممکن است در بهترین رده های گوگل قرار بگیرید و به طور حتم استفاده بی رویه از برچسب و دسته می تواند ضربات جبران ناپذیری را به سایت تان وارد کند.
اگر به سایت های بزرگ دنیا مراجعه کنید متوجه خواهید شد که به خوبی از آن ها استفاده کرده اند و برای هر مطلبی که قرار داده اند از 3 برچسب و یا نهایتاً از 5 برچسب استفاده کرده اند. این نشان می دهد که برای وب سایت خودشان اهمیت قائل هستند. هر برچسبی که شما در سایت تان ایجاد می کنید یعنی یک صفحه در گوگل ایجاد کرده اید. به طور مثال برچسبی مانند گوشی گلکسی نوت 10 با گوشی تلفن همراه گلکسی نوت 10 خیلی تفاوتی نمی کند.
شاید تصورتان این است که این دو در اصل تفاوت فاحشی دارند اما گوگل این دو را یکی در نظر می گیرد و بدی این مورد این است که گوگل تصور می کند شما دو تا صفحه با یک اسم مشابه در اینترنت به وجود آورده اید و مطالبی که در این قسمت قرار می دهید را به عنوان کپی در نظر می گیرد. پس تا جای ممکن سعی کنید برچسب های کمی برای هر مطلب قرار دهید تا گوگل و موتورهای جستجو هم بتوانند بهترین نتایج را به کاربران نشان دهند.
این مورد بیشتر در کاربران ایرانی دیده می شود که به صورت کاملاً نامنظم از دسته بندی های وب سایتشان استفاده می کنند و سعی می کنند هر مطلبی که تهیه کردند را داخل سایتشان منتشر کنند و برای آن یک دسته بندی هم قرار می دهند.
این مورد یک بدی بزرگ دارد. به طور مثال اگر وب سایت تان دارای 10 تا دسته بندی مختلف است باید برای هر کدام به مرور زمان محتوا تولید کنید. اما اگر برای وب سایت، مخاطبین و همچنین گوگل اهمیت زیادی قائل شوید متوجه می شوید که می توانید به صورت تخصصی تر به این موضوع نگاه کنید و به طور مثال همین 10 تا دسته بندی را به 4 الی 5 تا دسته بندی تغییر دهید و خیلی کاربردی تر و تخصصی تر به مسائل روز کسب و کارتان نگاه کنید و طوری محتوا تولید کنید که هم کاربر را جذب خودش کند و برای گوگل جذاب و گیرا باشد.
به طور حتم بین برچسب ها و دسته ها یک سری تفاوت هایی وجود دارد که در زیر به چند مورد آن اشاره می کنیم:
با این تفاوت هایی که ارائه شد باید تفاوت بین برچسب و دسته را تا حدودی متوجه شده باشید که هر کدام در کجا مورد استفاده قرار می گیرند.
قطعاً وجود برچسب ها و دسته ها در سایت خیلی لازم و ضروری است و هر کدام در نوع خودشان می تواند کاربردهای زیادی داشته باشد و نبود آن هم می تواند ضررهای زیادی را به وب سایت تان وارد کند.
به طور مثال دسته ها بیشتر برای نظم دادن به ظاهر وب سایت کاربرد دارند و اینکه کاربران خیلی راحت بتوانند به مطالبی که مد نظرشان هست دسترسی پیدا کنند و همانطوری که در بالا هم به این موضوع اشاره کردیم حتی کار مدیران و صاحبان وب سایت ها و اشخاصی که مدیریت محتوا را بر عهده دارند هم خیلی راحت تر خواهد بود.
در آن طرف برچسب ها می تواند به سئو و بهینه سازی سایت شما کمک کند و گوگل می تواند مطالب سایت تان را با توجه به نوع برچسب هایی که انتخاب کرده اید ارزش گذاری کند و در بهترین رده ها و رتبه های جستجو قرار دهد.
پس باید متوجه شده باشید که اهمیت برچسب یا دسته تا چه اندازه است که حتی گوگل و موتورهای جستجو هم با بررسی محتواهای سایت تان و برچسب و دسته هایی که انتخاب کرده اید رتبه بندی را انجام می دهد.
درباره این سایت